Dreigingen vanuit de Metaverse

Tot de huidige social media platformen hebben we nog een redelijke afstand, we observeren wat er plaatsvindt. In de Metaverse zijn we echt onderdeel van de gecreeerde realiteit. We zitten er midden in, waardoor het nog ingewikkelder wordt om te reflecteren op wat er gebeurt en wie controle heeft over wat jij met al je zintuigen ervaart.

Onderdeel van de zorg is mate waarin meer en persoonlijkere gegevens over de gebruikers wordt verzameld. Dit is om de virtuele wereld goed op jou te laten reageren, maar het is ook een verdienmodel. Bijvoorbeeld Meta is er heel transparant over dat de informatie uit hun Oculus (VR-bril), gecombineerd wordt met data uit andere omgevingen voor gepersonaliseerde diensten. Dit klinkt mooi, maar het betekent dat er profielen worden gemaakt over jou die verkocht kunnen worden in het kader van digital targeting zoals het heet in de marketing.

Het plaatje hiernaast laat zien welke conclusies men denkt te kunnen trekken op basis van informatie uit je ogen. Via een VR-bril, maar ook via de webcam. Deze technologie vinden we inmiddels ook offline in bijvoorbeeld voertuigen.

Er is niet altijd een wetenschappelijke onderbouwing. En zelfs als deze er is, dan is die gebaseerd op de gemiddelden van een grote groep. Dat hoeft niet voor jou als individu te gelden. Maar het wordt wel als zodanig gebruikt. Aan hetzelfde wordt gewerkt in de context van audio. Inmiddels weten we dat deze profielen ook benut worden voor het verspreiden van desinformatie en het manipuleren van mensen.

Criminaliteit & extremisme

Alle vormen van criminaliteit zullen zich naar de metaverse vertalen, variërend van virtueel vandalisme tot high tech crime in web3 Deze vormen worden voor de liefhebber toegelicht in bijlage 1.Als het gaat om de 3D platformen merkt je dat populaire metaverses een vrijplaats zijn voor ongewenst gedrag, zoals het ronselen van jongeren, ontmoetingsplekken voor extreem rechts[1], kinderarbeid[2], stripclubs waar kinderen vrij toegang hebben[3], intimidatie[4] en aanranding[5].

  Voor een verdieping op de verschillende criminaliteitsvormen wordt verwezen naar de rapportage van Europol[6], en een studie uitgevoerd onder regie van University College London. Daarbij zijn onderstaande 30 criminele scenario’s geïdentificeerd[7]. De scenario’s zijn door de experts, ook van de Nederlandse politie, beoordeeld op risico, impact (harm), verwachte frequentie, gemak van uitvoering door criminelen en mogelijke aanpak.

 

 De kansen die criminelen en wij als politie zien kunnen ook benut worden door terroristen. Denk aan trainingen, werving, communiceren, het uitwisselen en ontwikkelen van strategieën, gamification van radicalisering etc. Ook het financiering van terroristen via cryptokomt voor al hoewel de getallen waarschijnlijk overschat worden[8].

 

In combinatie met deepfake technologie en taalmodellen als ChatGPT worden trainingen niet alleen nog realistischer, maar kunnen ook overleden personen als Osama Bin Laden en Hitler 24/7 interactief aanwezig zijn. Maar ook op andere wijze faciliteert de metaverse extremisten en terroristen, in de voetnoot zijn een aantal relevante bronnen opgenomen.[9]

De meest relevante bron voor verdieping is momenteel het rapport van het Global Network on Extremism and Technology, waarin aan de hand van een groot aantal casussen het online gaming ecosysteem vanuit het perspectief van terroristen en extremisten wordt toegelicht inclusief welke groepen in welke omgevingen of aanverwante platformen zitten[10].


 
[1] https://www.dailymail.co.uk/news/article-10531139/The-Nazi-gas-chambers-metaverse-game-played-children-young-seven-world.html https://www.bbc.com/news/technology-60314572

[2] https://www.theguardian.com/games/2022/jan/09/the-trouble-with-roblox-the-video-game-empire-built-on-child-labour

[3] In dit geval gaat het niet om stripboeken…. https://www.bbc.com/news/technology-60415317

[4] https://blog.mollywhite.net/abuse-and-harassment-on-the-blockchain/

[5] https://medium.com/kabuni/fiction-vs-non-fiction-98aa0098f3b0

[6] https://www.europol.europa.eu/publications-events/publications/policing-in-metaverse-what-law-enforcement-needs-to-know

[7] De resultaten zijn verwerkt in “A scoping study of crime facilitated by the metaverse” https://osf.io/preprints/socarxiv/x9vbn/

[8] https://www.chainalysis.com/blog/cryptocurrency-terrorism-financing-accuracy-check/

[9] https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/our-insights/the-promise-and-peril-of-the-metaverse & https://www.nextgov.com/ideas/2022/01/metaverse-offers-future-full-potential-terrorists-and-extremists-too/360494/
En uit juni 2023
https://pt.icct.nl/article/metaverse-and-terrorism-threats-and-challenges van oa de UNiversiteit van Leiden.

[10] https://gnet-research.org/2023/05/26/the-online-gaming-ecosystem/



Naslag

  • https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2021/08/03/negatieve-gevolgen-van-immersieve-technologie-zoals-virtual-reality-in-kaart-gebracht
  • https://www.pewresearch.org/internet/2022/06/30/the-metaverse-in-2040/
  • ..

Share by: